The British Shop

Köpvilkor, Ingredienser & Leverans.

The follow terms & conditions are provided in Swedish. Please contact us if you have any questions.

Genom att besöka och beställa från vår webbplats godkänner du följande villkor.

1. Om The British Shop (Götebrittanian AB)

  • Företaget har sitt säte i Göteborg. Företagets postadress är The British Shop, Antikhallarna, Västra Hamngatan 6, 41117, Göteborg, Sverige.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

3. Ingredienser

  • Medan varje omsorg har vidtagits för att se till att produktinformationens etiketter är korrekta, omformuleras livsmedelsprodukter ständigt, så ingredienser, näringsinnehåll, kost och allergener kan förändras. Kontakta oss direkt för någon av denna information så att vi kan informera dig om ingredienserna. Vi tar inget ansvar för fel information online eller på ingrediensetiketter. Du bör alltid läsa produktetiketten på engelska och / eller kontakta oss för svensk översättning.

4. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • När vi väljer produkter som ska skickas till kunder försöker vi att välja de med bästa datum. I vissa fall kan produkter skickas med kortare datum än normalt, du som kund samtycker till detta.
  • Av hälso- och säkerhetsskäl kan vi inte skicka vissa frysta produkter.

5. Leverans & Upphämtning

  • Våra normala leveranstider är 1-5 dagar. OBS! Leveranstiden är från den dag din beställning skickas från vårt lager.
    Beställningar som görs under helgen/röda dagar kommer att paketeras och skickas så snart som möjligt (normalt nästa tillgängliga arbetsdag).
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • För leveranser som inte hämtas inte ut och returneras till The British Shop (Götebrittanian AB) har vi rätt att debitera 350kr för returleverans och administrationsavgifter. Eventuella påminnelseavgifter som skickas från The British Shop (Götebrittanian AB), leveransföretag och/eller betalningsföretag täcks/återbetalas inte och du som kund godkänner detta.
  • När du anger uppgifter för leverans se att de är korrekta och att de matchar ditt officiella namn som står i ditt ID dokument som du kommer att använda för att hämta ut dina varor från DHL Service Point. Om någon information är felaktigt har vi rätt att ta ut 350kr för returleverans och administrationsavgifter. Varorna skickas sedan igen och debiteras enligt rätt leveranspriser.
  • Produkter kommer att paketeras till bästa möjliga standard och kvalitet kontrolleras innan de skickas, du som kund förstår och samtycker till att vissa produkter (t.ex. påskägg, chips) är ömtåliga under leveransen och ingen återbetalning kommer att beviljas via Götebrittanian AB via skador.
  • Vi ansvarar inte för skador som uppstår under leveransen. Varje skada/förlust som uppstår, vänligen kontakta leveransföretaget för att lägga in en fordran.
  • Produkter kommer att skickas vid omgivningstemperatur och du som kund förstår och samtycker till att vissa artiklar kanske påverkas på grund av vissa omständigheter, t.ex. väder. Vi ansvarar inte för produkter där kvaliteten minskar på grund av dessa omständigheter.
  • Leverans kostnad (Inkl. MOMS) : 0-5kgs = 99Kr, 5.1-10kgs = 119kr, 10.1-15kgs = 135Kr, 15.1-20kgs = 169Kr
  • Om du, kunden beslutar att betala och hämta produkterna från vår butik, samtycker du till att du gör det inom 48 timmar och inom våra öppettider (dessa kan uppdateras utan föregående meddelande). Om du inte samlar in dessa produkter inom 48 timmar måste du meddela oss om försening och då kan vi, The British Shop, besluta att gå med på att hålla dem under en ytterligare överenskommen tidsperiod. Om du misslyckas med att hämta produkterna inom 48 timmar eller inte meddela oss om försening har vi rätt att sälja föremålen och som administrationsavgift inte utfärda någon återbetalning.

6. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Vårt system är live och anslutet till lagernivåer. Under vissa omständigheter kan fel uppstå och vissa produkter kanske är slutsålda. Om detta händer samtycker du till att vi kan skicka en liknande eller bättre produkt utan någon effekt på pris, alternativt kan vi ta bort produkten från beställningen och sedan justera priset, leveranskostnaderna förblir dock desamma.

7. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

8. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Vi ansvarar inte för skador som uppstår under leveransen. Varje skada/förlust som uppstår, vänligen kontakta leveransföretaget för att lägga in en fordran.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter en defekt har upptäckts. 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet och bilder.
  • Om felet ligger på oss och inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

9. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, naturkatastrofer och orsaker, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

10. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet, upplösning, ochstorlek är ej skalenliga. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

11. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

12. Personuppgifter

  • Genom att handla hos The British Shop (Götebrittanian AB) accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • The British Shop (Götebrittanian AB) är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen(GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Visa, Mastercard, American Express, Klarna.
  • 10.4.2 Fraktbolag och logisktföretag för att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget/logisktföretag. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd The British Shop (Götebrittanian AB) är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, iZettle, som drivs av iZettle AB med säte i Stockholm.

13. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.